torsdag 28 april 2011

Kvällens sms-konversation

Han (19:52): Stämmer det att du tänker ansöka om enskild vårdnad? Jag trodde att du hade tänkt om på den punkten? Varför är barnen här om du tänker ansöka om e.v.?

Vi har diskuterat det litegrann, jag har aldrig sagt att jag ändrat mig, jag har också sagt gång på gång på gång vad det innebär och att det inte påverkar umgänget. Jag får en ganska olustig känsla... men svarar precis som jag redan gjort gång på gång på gång på gång:

Jag (19:56): Det har jag sagt förut, enskild vårdnad betyder inte att du ska ha dem mindre än nu. Jag tror att du kan ta hand om barnen, men jag tror inte att du och jag kan samarbeta och fatta gemensamma beslut. Du använder olika metoder för att få din vilja igenom.

Han (20:38): Inser du att jag blir tvungen att polisanmäla dig för misshandel isåfall? Jag visade bulan för två vittnen efter ett misshandelstillfälle, bulan finns kvar än. Du kommer att bli fälld. Det kan bli så att jag får ensk v.

Jag vet inte vad det är för bula han pratar om, jag svarar inte.

Han (20:55): Exakt vad är det vi inte samarbetat kring, ge ett exempel! Har du gjort en bedömning av vad advokatkostnaderna kommer att gå på? Sälj bilen säger jag bara...

Även här har jag skrivit detta i mail säkert sex-sju gånger, kanske mer. Jag har både sakligt och förtvivlat skrivit att det inte går att samarbeta när han saknar förmåga att ha en dialog, att kompromissa och att fatta gemensamma beslut. För honom handlar det alltid om vem som vinner kriget - och i krig är allt tillåtet! Paranoian och kontrollbehovet gör också att det jag ska argumentera emot och vinna över är så absurt att jag saknar förmågan att möta det. Min olustiga känsla växer... jag kan känna hans negativa vibrationer ända hit.

Jag (21:05): Vilka metoder använde du för att hindra mig från att ta med barnen till min syster? För att få mig att skriva under att de inte skulle träffa M? För att få läsa mina meddelanden på MP? Vad gör du inte nu för att få fortsätta påverka? Bara att du skickar jobbtips... Du kan inte släppa ngt du har bestämt dig för. Hur många gånger ska jag behöva skriva det!?! Du t.o.m. mordhotar o slår sönder saker för att få som du vill. Först försöker du argumentera och om du inte får som du vill då så börjar du bryta ner mig med verbal misshandel och funkar inte det tar du till hot och våld. Varför ställer du ens frågan när du inte kommer förstå mitt svar?

Ja, vad använde han för metoder? En gång hindrade han mig ju att åka till min syster genom att hota att slå sönder köksfläkten och andra saker i huset, det var kvällen han blev hämtad, andra gånger genom andra hot... Hot hot hot har det varit i alla exempel jag nämnde...

Han (21:35): Välkommen till verkligheten, nu har jag ringt och lämnat anonymt narkotikatips

Nu kommer tårarna nästan.. Snälla, jag orkar inte! ..... snälla, snälla, jag vill inte ha mer av din verklighet! Jag vet inte om han gjort det eller inte men det spelar ingen roll. Han använder sina metoder igen och igen och igen och han ser det inte. Försöker bryta ner mig nu, trodde han hade vunnit och jag hade gett upp redan med någon argumentation som jag inte ens minns, och snart kommer kanske hoten. Det känns olustigt nu, väldigt olustigt.

4 kommentarer:

  1. Spara! Skriv även ner dessa konversationer och se till att någon bevittnar avskrifterna. Man beter sig inte som han gör. Även om det inte faller under någon brottsrubricering är det strålande bevis på hur han resonerar, eller snarare hur han inte resonerar, och det kan inte vara annat än till fördel för dig.
    Sen är det väl, precis som du vet, egentligen helt meningslöst att ha någon kontakt med honom, egentligen. Det blir inte bättre än så här.

    SvaraRadera
  2. Nej, du har rätt, det blir inte bättre än så här. Han greppar inte alls vad han håller på med. Jag kan tjata mig helt fördärvad, och gör det ju också dumt nog...

    SvaraRadera
  3. Som föregående skrivare sa - SPARA! Skulle allting ställas mot sin spets så kan dina sparade sms, både inkorg och utkorg, vara det som avgör att du blir trodd. Spara, spara, spara. *kram*

    SvaraRadera